top

η Πρωινὴ - 3 Ιουλίου 1998

Μελέτη σε βάθος της ελληνικής παιδείας

Συνέντευξη εφ' όλης της ύλης του διευθυντή της Γραφείου Παιδείας
της Αρχιεπισκοπής Αμερικής, Δρ. Νικόλαου Κλαδόπουλου στην "Π"

NΕΑ ΥOΡΚΗ - Του ΔΗΜΗΤΡΗ ΤΣΑΚΑ

Το κώδωνα του κινδύνου κρούει μέσω της συνέντευξής του στην "Πρωινή" ο διευθυντής του Γραφείου Παιδείας της Ιεράς Αρχιεπισκοπής Αμερικής, δρ. Νικόλαος Κλαδόπουλος, ο οποίος καλεί την 34η Κληρικολαϊκή Συνέλευση κι όλους όσους ασχολούνται με τα της Ομογένειας, να μελετήσουν σε βάθος το θέμα της ελληνικής παιδείας. O δρ. Κλαδόπουλος επισημαίνει ότι στην Κληρικολαϊκή θα ειπωθούν ανοικτά οι αλήθειες, κι ο ίδιος πιστεύει και ευελπιστεί στην επιτυχία της.

O Δρ. Κλαδόπουλος, εκτιμώντας τις τελευταίες στατιστικές έρευνες συμπεραίνει ότι η παρεμβολή της εκκλησίας αγγίζει μόνο το 30% της Ομογένειας και μόνον ένας στους τέσσερις Ελληνοαμερικανούς ομιλεί ελληνικά. Παράλληλα, ο Δρ. Κλαδόπουλος, παραδέχεται ότι ποιοτικά τα ημερήσια κοινοτικά σχολεία υστερούν των προηγμένων δημοσίων και άλλων εθνοτήτων ιδιωτικών σχολείων.

O Δρ. Κλαδόπουλος θεωρεί ως βασικό παράγοντα για να γεμίσουν τα σχολεία μας, να αναβαθμιστούν ποιοτικά και να ανταποκριθούν στις απαιτήσεις του 21ου αιώνα, την εξεύρεση των απαιτούμενων οικονομικών πόρων.

Όσον αφορά το θέμα που προέκυψε με την έρευνα της Εισαγγελίας Αθηνών για τις συνταξιοδοτήσεις, ο Δρ. Κλαδόπουλος διαβεβαιώνει ότι δεν υπάρχει η παραμικρή παρατυπία και μάλλον παρέχει την πληροφορία ότι το Μάιο ψηφίστηκε μια τροπολογία που παραβλέπει τον αριθμό των 20 ωρών για τα σχολεία της αλλοδαπής.

Το πλήρες κείμενο της συνέντευξης έχει ως εξής:

ΣΥΝΤΑΞΙOΔOΤΗΣΗ ΔΑΣΚΑΛΩΝ

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πριν από μερικές ημέρες η "Πρωινή" έκανε λόγω ότι η Εισαγγελία Αθηνών ξεκίνησε έρευνα για τη συνταξιοδότηση των ομογενών δασκάλων και κυρίως για τους δασκάλους των κοινοτικών σχολείων. Πιστεύετε ότι όντως υπάρχει πρόβλημα;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εμείς εδώ έχουμε όλους τους φακέλους των δασκάλων που χρηματοδοτούνται και σας διαβεβαιώνουμε ότι δεν υπάρχει η παραμικρή παρατυπία. Όποιος ενδιαφέρεται μπορεί να πλησιάσει τον πατέρα Φίλιππο Γιαλεψό, προκειμένου να τους ανοίξει και να τους μελετήσει και θα δει ότι όλοι συνταξιοδοτούνται εδώ και εννέα δέκα χρόνια.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Πιστεύετε ότι γίνεται μια αδικία εκ μέρους της ελληνικής πολιτείας εις βάρους των εδώ δασκάλων;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Επ' αυτού δεν έχω να δηλώσω τίποτε, διότι επαφίεται στην καλωσύνη, των εν Ελλάδι διοικούντων και κυβερνώντων γενικά, να δει το τι πράττουν οι δάσκαλοι εδώ. Ένα έμαθα μόνο από δικηγόρο, ο οποίος καταγίνεται με τις συνταξιοδοτήσεις, ότι τώρα το Μάιο (14 Μαΐου) πέρασε ένας νόμος ο οποίος δεν οριοθετεί ωράριο για τους δασκάλους της αλλοδαπής, γιατί -λέει- ένας δάσκαλος δε συμπληρώνει 20 ώρες διδασκαλίας.

Αυτό είναι βεβαιότατο, διότι κανένα παιδί δε μπορεί να παρακολουθήσει 20 ώρες ελληνικά. Μάλιστα τα απογευματινά σχολεία(που λειτουργούν τα Σάββατα), αρχίζουν η ώρα 9.00 π.μ. και τελειώνουν η ώρα 2.00 μ.μ., ενώ σε άλλους τύπους σχολείων, το μάθημα γίνεται το απόγευμα δυο φορές την εβδομάδα.

Παρακαλούμε τους γονείς να γίνονται τρεις φορές την εβδομάδα και μας λένε ότι τα παιδιά τους έχουν και άλλες υποχρεώσεις. Ιδίως στα απογευματινά, τα μαθήματα γίνονται μετά το δημόσιο αμερικάνικο σχολείο και είναι υποχρεωμένα τα παιδιά να παρακολουθούν για ακόμη 2-3 ώρες μαθήματα. Γι αυτό, πολλές κοινότητες τα έχουν περιορίσει σε δυο φορές την εβδομάδα.

Εκεί προέκυψαν και τα προβλήματα στο θέμα της συνταξιοδοτήσεως, διότι οι δάσκαλοι δεν εργάζονται 20 ώρες την εβδομάδα, όπως στην Ελλάδα. O δάσκαλος εδώ για να πάει σε ένα σχολείο, ιδίως στις απομακρυσμένες κοινότητες, πρέπει να πάρει το αυτοκίνητό του να κάνει μια δυο ώρες δρόμο να φτάσει στον προορισμό του και πάλι να επιστρέψει.

Αυτά τα ανέφερα στους εκπροσώπους του Υπουργείου Παιδείας πολύ ξάστερα με αριθμούς και τώρα μαθαίνω ότι το Μάιο αποφασίστηκε να παρορούν το ωράριο.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Ποια είναι η άποψή σας για την Κληρικολαϊκή Συνέλευση;

ΑΠAΝΤΗΣΗ: Νομίζω ότι το συνέδριο αυτό από απόψεως παιδείας θα είναι εποικοδομητικό για μην πω το άριστο γιατί εδώ θα ειπωθούν οι αλήθειες. Γι αυτό το σκοπό έχει συσταθεί υπό του σεβασμιώτατου με τους ανωτάτους καθηγητές των Πανεπιστήμιων μια επιτροπή η οποία θα εξετάσει τα προβλήματα και να δουν ποια είναι η φιλοσοφία του 1999 και του 2000 για τα παιδιά της Αμερικής.

Πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι υπάρχουν και οι μικτοί γάμοι, στο ποσοστό των 90-92% σε μερικές κοινότητες. Αυτό δυσχεραίνει το ζήτημα τη γλώσσας και της ελληνικής παιδείας.

ΤΑ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΣΤOΙΧΕΙΑ

ΕΡΩΤΗΣΗ: Τι λένε τα στατιστικά στοιχεία και οι μέχρι τώρα μελέτες για τη δυναμικότητα παρεμβολής της Εκκλησίας;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Μια πρόσφατη στατιστική έρευνα δείχνει ότι το μεγάλο πλήθος της Αμερικής είναι εκτός των κοινοτήτων. Μέλη των κοινοτήτων είναι 140-150 χιλιάδες οικογένειας. Αν τους πολλαπλασιάσεις με το 3 -που είναι ο μέσος αριθμός εκάστης οικογένειας- θα δεις ότι μόνον οι 450.000 είναι εντός της παρεμβολής της εκκλησίας. Οι υπόλοιποι δυστυχώς είναι εκτός της.

Σύμφωνα με τη στατιστική του 1990 είμαστε 1,5 εκατομμύριο (το 2000 θα έχουμε την καινούργια απογραφή). Απ' αυτούς μόνον οι 380 χιλιάδες μας παρουσιάζονται ότι ομιλούν ελληνικά.

Εδώ έγκειται το πρόβλημα, το οποίο πρέπει να μελετηθεί σε βάθος για να διαπιστώσει κανείς ότι χανόμαστε.
}
Πόσο θα κρατήσουν οι κοινότητες. Είδατε τον Άγιο Σπυρίδωνα, όπου ο Αρχιεπίσκοπος έκανε το παν να κρατήσει το σχολείο ανοιχτό και το πέτυχε. Αυτοί αποφάσισαν να το κλείσουν.


ΕΡΩΤΗΣΗ: Πιστεύετε ότι θα πρέπει να θεσπιστούν ειδικά κίνητρα για τους εκπαιδευτικούς, ή θα πρέπει να ισχύει το ίδιο καθεστώς που ισχύει και για τις άλλες χώρες της αλλοδαπής;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Αυτό το θέμα είναι θέμα Αρχιεπισκόπου και Ελλάδας.

Ναι μεν λέμε να βοηθήσουν από κάτω, αλλά, ο δάσκαλος της Ελλάδας δεν μπορεί να ανταποκριθεί στις εδώ απαιτήσεις. Δε λύνεται στο πόδι το φαινόμενο αυτό. Το φαινόμενο της παιδείας πρέπει να το μελετήσουμε πάρα πολύ βαθιά. Η προσπάθεια του Αρχιεπισκόπου να προετοιμάσει απ' εδώ δασκάλους είναι αξιόλογη. Μακάρι να πάνε να σπουδάσουν 50-60 δάσκαλοι, οι οποίοι θα ξέρουν την νοοτροπία του εδώ παιδιού.

Αν δε γνωρίζουν τη νοοτροπία του παιδιού της Αμερικής, ξεχάστε το. Διότι οι Ρώσοι σήμερα που έχουν έρθει στο λύκειο του Φόρεστ Χιλς, για να μπορέσουν να τους κάνουν μα αγαπήσουν την αγγλική γλώσσα, πολλά μαθήματα τους τα κάνουν στα ρωσικά και το Εκπαιδευτικό Συμβούλιο (Board of Education) φέρνει και καθηγητές απ' τη Ρωσία. Εμείς έχουμε αυτή την πολυτέλεια; Θα γίνει; Κάπου πρέπει να το μελετήσουμε βαθύτερα το ζήτημα, να σωθούν. Ποιοι να σωθούν;

Πηγαίνετε στο Λογκ Άιλαντ και κάνετε μια στατιστική από σπίτι σε σπίτι θα δείτε ότι το απογευματινό σχολείο έχει 400 παιδιά, αυτά τα παιδιά κάλλιστα μπορεί να φοιτήσουν σε ημερήσιο σχολείο. Αλλά, φοιτούν στα δημόσια σχολεία, τα οποία είναι πάρα πολύ δυνατά και όταν τα παιδιά τελειώσουν τη δωδεκάτη τάξη, δεν αντιμετωπίζουν προβλήματα εισαγωγής σε καλό πανεπιστήμιο. Έτσι, τ' απογεύματα οι γονείς τα πηγαίνουν στο Χίξβιλ, για να μάθουν την ελληνική γλώσσα.

Το θέμα είναι πολύ βαθύ και θα σας παρακαλούσα να μελετήσετε κι εσείς το πρόβλημα σε βάθος και σε πλάτος. Αυτός που θα πει ότι λύνω το θέμα της παιδείας, θα πρέπει να το σκεφθεί πάρα πολύ.

OΙΚOΝOΜΙΚΑ ΠΡOΒΛΗΜΑΤΑ

ΕΡΩΤΗΣΗ: Η ποιότητα εκπαίδευσης ή τα δίδακτρα είναι ο βασικός λόγος που οι ομογενείς δε στέλνουν τα παιδιά τους στα κοινοτικά σχολεία;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το 1965 όταν ανέλαβα τη διεύθυνση του ελληνικού τμήματος του καθεδρικού είχαμε 55 παιδιά και μέσα σε δυο χρόνια έγιναν 220 παιδιά στο ημερήσιο. Τα δίδακτρα ήταν 2.500 δολάρια. Σήμερα σε οποιοδήποτε σχολείο πάτε, τα δίδακτρα θα είναι 2500 ή 2800 ή 3000 δολάρια και θυμάμαι πάρα πολύ καλά ζήτησα απ' τους εβραίους να δω τα σχολεία τους και τα ρωμαιοκαθολικά. Τα δίδακτρά τους είναι 10.000 δολάρια για το κάθε παιδί, αλλά τους διδάσκουν απ' τις 8.00 μέχρι και τις 4.00 μ.μ. και η διδακτέα ύλη είναι πολυποίκιλη.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Είσαστε υπέρ της αύξησης των διδάκτρων;

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Εγώ τους εισηγήθηκε στην Αστόρια να μην αυξήσουν τα δίδακτρα. Τη στιγμή που θα φτάσουν τέσσερις και πέντε χιλιάδες θα σας αδειάσει το σχολείο. Δε θέλουμε να το παραδεχθούμε, αλλά θέλουμε να χαϊδεύουμε τους γονείς, να χαϊδεύουμε τον κόσμο μας. Η αιτία είναι οι γονείς. Η παιδεία πληρώνεται κι οι δικοί μας οι γονείς θέλουν να γίνεται δωρεάν η παιδεία.

Τότε είπα την άλλη λύση. Μπορεί η Αρχιεπισκοπή να βρει 12 εκατομμύρια δολάρια το χρόνο, τη στιγμή που ο προϋπολογισμός της είναι μόνον 8,5 εκατομμύρια το χρόνο;

Εάν τυχόν βρεθεί ένας ευεργέτης, ο οποίος πει ότι εγώ διαθέτω 50 εκατομμύρια δολάρια για δέκα χρόνια, θα δείτε τη διαφορά. Διότι, είναι ζήτημα χρημάτων.

Αν ανοίξουμε τα σχολεία μας και πούμε ότι η εκπαίδευση είναι δωρεάν τα σχολεία θα υπερπληρωθούν. Όλοι θα θελήσουν να φέρουν τα παιδιά τους στα ελληνικά σχολεία. Αυτό είναι φανταστικό. Μακάρι να υπήρχε μια πηγή που να εξασφαλίσει τα χρήματα αυτά.

ΕΡΩΤΗΣΗ: Υπάρχουν δάσκαλοι που εγκαταλείπουν το επάγγελμα...

ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το φαινόμενο αυτό έχει περάσει απαρατήρητο απ' τον τύπο. Υπάρχουν κορίτσια τα οποία διδάσκουν στο σύστημά μας και παίρνουν 16 ή 17 χιλιάδες το χρόνο. Το βράδυ πηγαίνουν τελειώνουν ένα μεταπτυχιακό, παίρνουν άλλα 30 "κρέντιτς", δίνουν την εξέταση της πολιτείας και διορίζονται με πρώτο μισθό 32.000 δολάρια το χρόνο. Πέρυσι, μας έφυγαν δυο διευθύντριες και ευτυχώς που υπήρξαν οι συνταξιούχοι κι αναπληρώθηκε το κενό. Αν μπορέσουμε να λύσουμε το οικονομικό πρόβλημα των σχολείων μας θα υπερπληρωθούν.

[ η Πρωινὴ - www.proini.com/98/07/01/0[..].htm - 3 Ιουλίου 1998 ]