top

Πρωϊνή (Ν.Υ.) - 6 Ιουλίου 2000

Αγωνία για την ελληνική παιδεία

Ακόμη λιγότερα χρήματα εγκρίνει η κληρικολαϊκή

Π. Δ. Κωνσταντέλος: Δριμύ κατηγορώ κατά της ακαταρτησίας των ιερέων που βιάζονται και βιάζουν Ιστορία και Εκκλησία να αφελληνισθούν... Γεμίσαμε τις εκκλησίες χρυσάφι κι ασήμι, αλλά έχουμε υποτιμήσει την αξία της ελληνικής παιδείας και των σχολείων μας

   ΦIΛΑΔEΛΦEIΑ.- Του ΑΠOΣTOΛH ZOYΠΑΝIΩTH

Πολλά τα προβλήματα, λίγες οι προτάσεις για λύση κι άγνωστη η διάθεση, κόσμου και αρμοδίων. Κάπως έτσι μπορούν να συνοψισθούν με μία πρόταση τα συμπεράσματα της συζήτησης που έγινε, στην επιτροπή για την εκπαίδευση, της Κληρικολαϊκής Συνέλευσης, το απόγευμα της Δευτέρας, υπό την προεδρία του μητροπολίτη Αίνου κ. Μάξιμου. Προηγήθηκε διάλεξη του καθηγητή του Κολεγίου Στόκτον, π. Δημητρίου Κωνσταντέλου, με θέμα, εκκλησιαστικοί πατέρες και ελληνική παιδεία.

Στην έκθεση της διευθύντριας του Γραφείου Παιδείας, Μαρίας Μακεδών, επισημαίνεται η ανησυχία για πιθανή έλλειψη διδασκάλων των ελληνικών, την ανάγκη επαρκούς εκπαίδευσης των νέων διδασκάλων και της επανεκπαίδευσης των ήδη υπαρχόντων. H έκθεση παραλείπει οποιαδήποτε αναφορά στην επιτροπή Pασσιά και στο έργο της.

Από έρευνα που διενέργησε η επιτροπή παιδείας και τα συμπεράσματά της επισυνάπτονται στην έκθεση, προκύπτουν, μεταξύ άλλων ότι:
- Το 26% των 133 κοινοτήτων που απάντησαν στην έρευνα, έχει ανάγκη διδασκάλων, στη συντριπτική πλειοψηφία για τα απογευματινά σχολεία. Από τις 34 αυτές κοινότητες, οι 26 βρίσκονται στην ανατολική ακτή, η 4 στη δύση και οι υπόλοιπες 4 σε μεσοδυτικές πολιτείες.
- Οι δάσκαλοι που αναζητούνται, αφορούν όλες τις τάξεις, αν και υπάρχει μια ελαφρώς μεγαλύτερη ανάγκη για τις μικρότερες.
- Οι ώρες που ζητούν οι κοινότητες να διδάξουν οι δάσκαλοι, είναι στην πλειοψηφία 4 την εβδομάδα.
- O μισθός που προσφέρουν για τα απογευματινά σχολεία, είναι 20 δολάρια την ώρα, ή, 2,650 δολάρια το χρόνο, χωρίς άλλα ωφελήματα.
- Στα ημερήσια σχολεία, ο αρχικός μισθός ξεκινά από τις 20.000 το χρόνο - κατά μέσο όρο - με λίγη ή καθόλου ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.
- Σε κάποιες κοινότητες, η διδασκαλία των ελληνικών γίνεται από εθελοντές.
- Σε σχέση με το "προφίλ" του "ιδανικού δασκάλου" που ζητούν τα απογευματινά σχολεία. Να μπορεί να διδάξει όλες τις τάξεις, να μπορεί να απασχολείται μερικώς, 2-4 ώρες την εβδομάδα και να δεχθεί μισθό 20 δολάρια την ώρα.

EIΣHΓHΣEIΣ

Οι εισηγήσεις του γραφείου παιδείας προς την Κληρικολαϊκή είναι οι εξής:
- Συζήτηση, διευκρίνιση και προσδιορισμό του μελλοντικού ρόλου του Γραφείου Παιδείας. Και στη συνέχεια να τεθούν νέοι στόχοι, για την προώθηση της ελληνορθόδοξης εκπαίδευσης και του πολιτισμού, μέσω των σχολείων του συστήματος της Αρχιεπισκοπής.
- Συζήτηση και εισηγήσεις γύρω από την εκπαίδευση των νέων δασκάλων.
- Αξιολόγηση των διδακτικών βιβλίων
- Συζήτηση για τρόπους χρηματοδότησης σχεδίων και εκδόσεων που θα προωθούν τα εκπαιδευτικά προγράμματα. Eπισημαίνεται ότι στα τελευταία χρόνια, διάφορα προγράμματα έμειναν ημιτελή, λόγω οικονομικών περιορισμών και έλλειψης προσωπικού.
- Eισηγήσεις για την ενδυνάμωση του τμήματος ελληνικής εκπαίδευσης, με το αναγκαίο ανθρώπινο δυναμικό και τεχνολογικό εξοπλισμό.

OΜIΛIΑ ΚΩΝΣTΑΝTEΛOY

Στην διάλεξή του, ο π. Κωνσταντέλος ανέφερε ότι οφείλουμε να εμπνεόμαστε, όχι από αυτό που κατέχουμε, ή αυτό που υπάρχει, αλλά από εκείνο που οραματιζόμαστε και επιθυμούμε. Eίτε μας αρέσει, είτε όχι, συνέχισε, μεταφέρουμε στους ώμους μας μια μοναδική κληρονομιά που δεν μας αφήνει να την αποφύγουμε, επιμένει δε στην εγκαρτέρηση και τη λύτρωσή της από το μαρασμό και τη λήθη".

"Eίμαστε κληρονόμοι μιας τρισχιλιετούς παρακαταθήκης, συνέχισε σ' άλλο σημείο, και δεν μπορούμε, δεν μας επιτρέπεται να μην κάνουμε τη διδασκαλία και προαγωγή της ελληνικής γλώσσας και των ελληνικών γραμμάτων, προσωπική υπόθεση ....

Το πρόβλημα της Εκκλησίας μας δεν είναι αν το εκκλησίασμά μας καταλαβαίνει, ή δεν καταλαβαίνει την εκκλησιαστική γλώσσα, την ελληνική. H αντικατάσταση της ελληνικής με την αγγλική, στη θεία λειτουργία και τις μυστηριακές τελετές και μάλιστα σε κοινότητες που πλεονάζει το ελληνόφωνο εκκλησίασμα, είναι μια υπεκφυγή, μια δικαιολογία της ακαταρτησίας των ιερέων που βιάζονται και βιάζουν Ιστορία και Εκκλησία να αφελληνισθούν. Το πρόβλημα είναι η έλλειψη κατήχησης θρησκευτικής και ελληνικής παιδείας, η οποία θα κάνει τη λατρεία ζωντανή και πνευματικά ευχάριστη. Το Lord Have Mercy έχει τόση ανάγκη επεξηγήσεως, όσο και το Κύριε Ελέησον".

O π. Κωνσταντέλος επισήμανε ότι "οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι συλλογικά σαν Ομογένεια, δεν έχουμε ανταποκριθεί στις ανάγκες και στις υποχρεώσεις μας στην Παιδεία, γλώσσα και γραμματεία ... θα έπρεπε να είχαμε περισσότερα ημερήσια σχολεία και καλύτερα και αποδοτικότερα απογευματινά, περισσότερα και καλύτερα εποπτικά και διδακτικά μέσα ... Πως θα ελκύσουμε καλύτερους δασκάλους, όταν οι μισθοί που προσφέρουν οι κοινότητες, τόσο στα απογευματινά, όσο και στα ημερήσια σχολεία που έχουμε είναι πενιχροί; Ενώ έχουμε γεμίσει τους ναούς μας με χρυσάφι και ασήμι, με πολυτελείς δεσποτικούς θρόνους και παραφορτωμένα εικονοστάσια, με πανάκριβους πολυελαίους και μαρμάρινες τράπεζες, έχουμε υποτιμήσει την παιδεία στα σχολεία μας, τα μέσα διά των οποίων θα γεμίζουν οι ναοί μας"/;

O ομιλητής υπενθύμισε ρήση μοναχού, που είχε πεί "περισσότερα σχολεία και λιγότερα μοναστήρια κι κάλεσε τις κοινότητες μητροπολιτικών περιφερειών να συμπτύξουν τις δυνάμεις τους και να συνεργασθούν για τη δημιουργία σχολείων ελληνομάθειας και προαγωγής του ορθοδόξου χριστιανικού φρονήματος. "Χρήματα υπάρχουν, τόνισε χαρακτηριστικά, απουσιάζει όμως η γνώση και η εκτίμηση της κληρονομιάς...".

O ομιλητής, τέλος, ανάπτυξε σειρά προτάσεων, για τη βοήθεια δημιουργία ελληνικών εδρών στα διάφορα αμερικανικά πανεπιστήμια.

H ΣYZHTHΣH

Στο διάλογο που επακολούθησε, αντιπρόσωπος από το Ντάλλας Tέξας επέκρινε αυτούς που υποστηρίζουν ότι η ελληνική γλώσσα αποτελεί εμπόδιο στην εξάπλωση της Ορθοδοξίας και επισήμνε ότι πολλοί δεν γνωρίζουν τι σημαίνει IXΘYΣ και ΑΩ, τα οποία νομίζουν ότι ανήκουν στην αραμαϊκή γλώσσα. Άλλη αντιπρόσωπος επισήμανε ότι πολλά παιδιά αναρωτούνται γιατί να μάθουν την ελληνική και τόνισε την ανάγκη επεξήγησης από μικρή ηλικία ότι αν τα μάθουν θα είναι καλοί χριστιανοί.

O πρόεδρος του Αγίου Δημητρίου Tζαμέικας, Γρηγόρης Νοδάρος, αναφέρθηκε σε αποτυχημένες προσπάθειες να συνενώσουν τις δυνάμεις τους κοινότητες για δημιουργία γυμνασίου και ζήτησε επ' αυτού τη βοήθεια της Ιεράς Αρχιεπισκοπής.

Στην παρέμβασή του, ο επίσκοπος Ατλάντας Αλέξιος υπογράμμισε ότι διάθεση υπάρχει, αλλά δεν υπάρχει κατεύθυνση, λέγοντας χαρακτηριστικά, ότι περίμενε από το γραφείο παιδείας και τις εφημερίδες, να ανταλλάξουν απόψεις.

O π. Νικόλαος Σωτηρόπουλος, από τη Tζαμέικα, παρατήρησε ότι σε κάθε κληρικολαϊκή βγαίνουν αποφάσεις και παρόλα αυτά δεν γίνεται τίποτε. Κι επισήμανε ότι ο λόγος που δεν εργαζόμαστε όλοι μαζί για την προσπάθεια, είναι ότι η Αρχιεπισκοπή δεν προσπαθεί να μας ενώσει. Θα πρέπει ν σημειωθεί συνεχής μείωση των κονδυλίων για την παιδεία, στον προϋπολογισμό της Ιεράς Αρχιεπισκοπής. Από τις 255.172 δολάρια, που δαπανήθηκαν το 1999, το ποσό που διατίθεται στον προϋπολογισμό του 2000 μειώνεται στις 226.421 δολάρια και οι προτάσεις για τους προϋπολογισμούς του 2001 και 2002, είναι για 207.725 και 215.515 αντίστοιχα...

[ Ομογενειακά | www.omogeneiaka.net/Β7-06.htm  -  6 Ιουλίου 2000 ]