top

"Το Καλάμι" - 21 Ιανουαρίου 2000

ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ

Παρασκήνιο και της "κουτάλας" το κιγκλίδωμα

Παραίτηση στελέχους της "Λέσχης των 100", εξαιτίας του διορισμού π. Αλέξ. Καρλούτσου. Άρχισαν οι κόντρες στην αρχιεπισκοπή Αμερικής, αιτία η επαναπρόσληψη Τζ. Δημητρίου... "Καθαρός" βρέθηκε ο Σπυρίδων, μέρος του ελλείμματος στην αρχιεπισκοπή Αμερικής οφείλεται στην πατριαρχική επίσκεψη... Νέα κόντρα Πατριαρχείου-Εκκλησίας της Ελλάδος για τους Παλαιοημερολογίτες... Σταυροπηγιακές μετοχι(κές) αταξίες στη Φλόριδα..., GOALτζήδες. Ειδήσεις κ.ά.

Ένας από τους πλέον επιφανείς Ελληνοαμερικανούς, ο πρώην πρόεδρος της COCA COLA Τζον Γεωργάς και από τους κορυφαίους παράγοντες της Αρχιεπισκοπής, υπόβαλε στις 12 Ιανουαρίου την παραίτησή του από το Συμβούλιο Επιτρόπων (Board of Trustees) και την "Ηγεσία των 100", διαφωνώντας με τον διορισμό του π. Αλέξανδρου Καρλούτσου, στη θέση του εκτελεστικού διευθυντή των "100". Πρόκειται για την πρώτη δυναμική πράξη διαμαρτυρίας, σε απόφαση του Αρχιεπισκόπου Δημητρίου. Ολόκληρο το κείμενο της επιστολής παραίτησης (απευθύνεται στον κ. Κόκκαλη, με κοινοποίηση στον Αρχιεπίσκοπο Δημήτριο και στα μέλη του Συμβουλίου Επιτρόπων), έχει ως εξής:

"Αγαπητέ Τζορτζ,
δια της παρούσης σας υποβάλλω την παραίτησή του από το Συμβούλιο Επιτρόπων (Board of Trustees) και από την "Ηγεσία των 100".
Μερικές φορές λένε ότι όσο περισσότερο τα πράγματα αλλάζουν τόσο παραμένουν τα ίδια. Η πρόσφατη απόφαση της Εκτελεστικής επιτροπής αναφορικά με την επιλογή Εκτελεστικού Διευθυντή δείχνει ότι η φράση αυτή περιέχει κάποια αλήθεια.
Η Ελληνική Ορθόδοξη κοινότητα στις Ηνωμένες Πολιτείες διέρχεται μεγάλη αναστάτωση σήμερα λόγω εν μέρει παλιών αποφάσεων που λήφθησαν από άτομα με σημαντικές ευθύνες και αρμοδιότητες στην κοινότητά μας. Αξίζει, άλλωστε, να ειπωθεί ότι ελάχιστοι μπορούσαν να είχαν προβλέψει τις συνέπειες αυτών των αποφάσεων.
Ωστόσο, κάθε εμπειρία αφήνει τα διδάγματά της. Δεν είναι δυνατόν η Εκτελεστική Επιτροπή να μην εξέτασε τις συνέπειες της απόφασής της και να μην διείδε ότι αυτή θα συνέβαλε στη διαιώνιση των διαφωνιών και του διχασμού. Το ελάχιστο που θα μπορούσε να συμβεί σε ένα τόσο σημαντικό θέμα και με έναν τόσο αμφιλεγόμενο υποψήφιο για τη θέση του Εκτελεστικού Διευθυντή, ήταν να είχε υποβληθεί η υποψηφιότητά του για εξέταση και από το Συμβούλιο Eπιτρόπων. Αναγνωρίζω, βεβαίως, ότι η Εκτελεστική Επιτροπή δεν είχε τέτοια υποχρέωση.
Τζορτζ, η συνείδησή μου δεν μου επιτρέπει να συνεχίσω να συμμετάσχω "στα πράγματα που παραμένουν ίδια". Υποθέτω ότι η απόφασή μου θα έχει ελάχιστη σημασία για την Ηγεσία των 100, αλλά έχει σημασία για μένα.
Ειλικρινώς,
Τζον Γεωργάς"

Άρχισαν οι κόντρες στην αρχιεπισκοπή Αμερικής, αιτία η επαναπρόσληψη Τζ. Δημητρίου
Έντονες αντιδράσεις στην εκτελεστική επιτροπή της Αρχιεπισκοπής Αμερικής προκάλεσε η απόφαση του αρχιεπισκόπου Δημητρίου να επαναπροσλάβει τον πρώην διευθυντή των οικονομικών, Τζέρι Δημητρίου, αναβαθμίζοντας τον μάλιστα σε γενικό διευθυντή, εν αγνοία της εκτελεστικής επιτροπής, η οποία είναι εντεταλμένη να παίρνει αποφάσεις και να γνωμοδοτεί για τέτοιου είδους ζητήματα. Οι αντιδράσεις πυροδοτήθηκαν από το γεγονός ότι ο Τζέρι Δημητρίου, ο οποίος διετέλεσε οικονομικός διευθυντής επί Ιακώβου και παραιτήθηκε επί Σπυρίδωνος λόγω διαφωνιών, κατέθεσε ως μάρτυρας κατηγορίας σε αγωγή εναντίον της Αρχιεπισκοπής.
Σε μια επιστολή-καταπέλτη προς το νυν προκαθήμενο της Εκκλησίας της Αμερικής Δημήτριο, με ημερομηνία 22 Δεκεμβρίου 1999, ο αντιπρόεδρος της εκτελεστικής επιτροπής Τζον Κατσιματίδης επικρίνει την απόφαση του αρχιεπισκόπου για την επαναπρόσληψη του Τζέρι Δημητρίου, σημειώνοντας: "Θεωρώ τον εαυτό μου Χριστιανό και άνθρωπο της συγχώρεσης, αλλά το βρίσκω δύσκολο να συγχωρήσω ανθρώπους που έχουν προβεί σε πράξεις εναντίον της Εκκλησίας. Η θέση μου είναι ότι η Εκκλησία είναι ένας ιερός θεσμός που δεν επιδέχεται καθημερινές διαμάχες... Έτσι, συγχωρήστε με εάν κάνω εξαιρέσεις για ορισμένα άτομα, τα οποία με πρόθεση και όχι τυχαία, έκαναν ο,τιδήποτε ήταν δυνατόν να υπονομεύσουν και να ανατρέψουν τον προκάτοχό σας κ. Σπυρίδωνα, ακόμη και αν έπρεπε να κάψουν την Εκκλησία και την Αρχιεπισκοπή μας".
Συνεχίζοντας, ο αντιπρόεδρος της εκτελεστικής επιτροπής αναφέρει ότι δεν επιτρέπεται εν ονόματι της ενότητας της Εκκλησίας να επανέρχονται στην Αρχιεπισκοπή άνθρωποι, οι οποίοι την έβλαψαν επιβραβευόμενοι τελικά για τις πράξεις τους.
Τέλος, ο κ. Κατσιματίδης επικρίνει τον αρχιεπίσκοπο ότι αφήνει την εκτελεστική επιτροπή, η οποία έχει διοικητικά αλλά και συμβουλευτικά καθήκοντα, εντελώς έξω από τις αποφάσεις των τελευταίων μηνών, επειδή δεν έχει ουσιαστικά διοριστεί από τον ίδιο.
Η εξέλιξη αυτή, που αποτελεί την πρώτη ανοιχτή διαφωνία προς το νέο αρχιεπίσκοπο, αναμένεται να σηματοδοτήσει περισσότερες αντιδράσεις, καθότι η υπόθεση των συγκρούσεων στους κόλπους της Εκκλησίας της Αμερικής δεν έχει ξεπεραστεί, παρά την τρίμηνη περίοδο χάριτος που δόθηκε στον κ. Δημήτριο. (Ιουστίνη Φραγκούλη)

Καθαρός" βρέθηκε ο Σπυρίδων όσον αφορά τα οικονομικά της αρχιεπισκοπής Αμερικής, μετά τον έλεγχο που έκαναν ανεξάρτητοι ελεγκτές. Όπως έγινε όμως γνωστό, μέρος του ελλείμματος οφείλεται στα υπέρογκα έξοδα της πατριαρχικής επίσκεψης του 1997, που δεν καλύφθηκαν από τις εισφορές στο ειδικό ταμείο που συστάθηκε... Η εκτελεστική επιτροπή αποφάσισε να καλύψει το έλλειμμα που παρουσίασε η Θεολογική Σχολή της Βοστώνης, ενώ ως προς την σύνταξη του πρώην αρχιεπισκόπου Αμερικής κ. Σπυρίδωνα, ο νυν αρχιεπίσκοπος δήλωσε στην εκτελεστική ότι θα φέρει ξανά το θέμα στην προσεχή συνεδρίαση, τον Ιανουάριο. Να σημειωθεί ότι στον κ. Σπυρίδωνα συνεχίζεται η καταβολή της μισθοδοσίας, ενώ ο ίδιος έστειλε δια του δικηγόρου του επιστολή με την οποία διευκρινίζει ότι θεωρεί τους μισθούς που λαμβάνει μέρος της συνταξιοδοτικής του διευθέτησης... Στην εκτελεστική Επιτροπή συμμετέχει ως "πατριαρχικός εκπρόσωπος" -για να προστατεύει τα οικονομικά και άλλα συμφέροντα του Φαναρίου- ο κ. Μάϊκ Τζαχάρης.

Νέα κόντρα έχει ξεσπάσει μεταξύ του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Εκκλησίας της Ελλάδος με αφορμή αυτήν τη φορά το θέμα των Γνήσιων Ορθοδόξων Χριστιανών (παλαιοημερολογιτών). Με επιστολή το Πατριαρχείο είχε ζητήσει πληροφορίες για τους «παλαιοημερολογίτες εν Ελλάδι», γεγονός που προκάλεσε την οργή του Αρχιεπισκόπου αλλά και πολλών ιεραρχών. Στο Φανάρι απάντησε με επιστολή της η Ιερά Σύνοδος στις αρχές του περασμένου μήνα, με την οποία η Εκκλησία της Ελλάδος ζητεί από το Πατριαρχείο να μην ασχολείται με το θέμα, το οποίο δεν είναι στις αρμοδιότητές του, επισημαίνοντας ότι ήδη έχει συσταθεί ειδική επιτροπή. Από την πρώτη ημέρα της εκλογής του, ο κ. Βαρθολομαίος προσπάθησε να ασχοληθεί με το πρόβλημα και ήδη στις ΗΠΑ πέτυχε ένας μητροπολίτης κι ένας επίσκοπος (σημ. σύντ.: Παΐσιος και Βικέντιος αντίστοιχα) να χειροτονηθούν εκ νέου και να γίνουν "καθώς πρέπει". Αλλά και ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος θέλει να κλείσει το θέμα, χωρίς όμως παρεμβάσεις. Οι παλαιοημερολογίτες στην Ελλάδα ξεπερνούν, σύμφωνα με στοιχεία της Εκκλησίας, τους 250.000, ενώ σύμφωνα με τους ίδιους τις 500.000. Έχουν δικό τους αρχιεπίσκοπο και εκκλησίες και λειτουργούν αυτόνομα.

Το οικουμενικό Πατριαρχείο "δυσφορεί" για τις απευθείας επαφές των μητροπολιτών του "θρόνου" με την ελληνική πολιτική ηγεσία. Τελευταίο κρούσμα αυτό με την επίσκεψη του μητροπολίτη Καναδά Σωτήριου στην Αθήνα. Δηλαδή, όπως πάνε οι του Φαναρίου θα ζητούν από τους μητροπολίτες του "θρόνου" να συναντούνται με την ...τουρκική πολιτική ηγεσία για να συζητούν θέματα απόδημων, ελληνικής καταγωγής!

Σταυροπηγιακές, πατριαρχικές μετοχι(κές) αταξίες
Η Σταυροπηγιακή πατριαρχική Μονή του Οικουμ. Πατριαρχείου (μετόχια), που έχει έδρα την Αστόρια Νέας Υόρκης (Oσία Ειρήνη Χρυσοβαλάντου) επεκτείνεται στην Φλόριδα. Μετά την ενορία της Ανάληψης του Σωτήρος στο Κληαργουότερ, ετοιμάζεται ν' ανοίξει κι άλλη νότια της Τάμπα. Εναλλακτική λύση για το Φανάρι στην περίπτωση αυτοκεφαλίας της εκκλησίας στην Αμερική, όπως αναμένεται να συμβεί στα επόμενα λίγα χρόνια; Στο μεταξύ, αφού χρησιμοποίησαν τον π. Καλ. Ζαχαρόπουλο ο μητροπολίτης Παΐσιος και ο επίσκοπος Βικέντιος, για την αγορά-δημιουργία της ενορίας-μετοχίου της Ανάληψης του Σωτήρος στο Κληαργουότερ, μετά τον πέταξαν σε 4 εβδομάδες σαν λεμονόκουπα, επικαλούμενοι "άνωθεν εντολές", οι οποίες, όπως αποδείχτηκε, δεν υπήρξαν και κακώς επικαλέστηκαν το Φανάρι.
Απ' ότι έγινε γνωστό, αν και ο π. Ζαχαρόπουλος αρνείται πεισματικά να κάνει δηλώσεις, ασκήθηκαν πιέσεις στον Παΐσιο από την επισκοπή Ατλάντας για ν' απομακρυνθεί ο δραστήριος ιερέας-κοινωνικός λειτουργός, επειδή κινδυνεύει επιχειρηματικά η ενορία της Αγίας Τριάδας που βρίσκεται 3.5 μίλια μακριά. Ο ιερέας, που μπορούσε άνετα να μαζέψει κόσμο στην ενορία-μετόχι, έκανε όλη την δουλειά για την αγορά της εκκλησίας -μία δωρήτρια έδωσε για την αγορά του κτίριου 52,000 δολ. εξαιτίας του, ενώ ο ίδιος 9,500- και η Ειρήνη Χρυσοβαλάντου την βρήκε έτοιμη, χωρίς να βάλει ένα δολάριο. Αφού έκαναν την δουλειά τους και τον χρησιμοποίησαν Παΐσιος και Βικέντιος, ξεδιάντροπα τον "πέταξαν", προκαλώντας, όπως ήταν φυσικό, αγανάκτηση και τ' άκουσαν από τον κόσμο το Σάββατο 27-11-99. Επίσης, αν και είχε εξαγγελθεί επίσημα ότι ο κόσμος θ' αποφάσιζε για το εορτολόγιο (παλαιό ή νέο) και θα γίνονταν εκλογές για ΔΣ, ο μητροπολίτης Παΐσιος ξαφνικά ανάγγειλε την Παρασκευή 26-11-99, δύο ημέρες πριν τα θυρανοίξια, ότι θ' ακολουθείται το παλαιό ημερολόγιο (επιθυμία-εντολή του οικουμενικού Πατριαρχείου, σύμφωνα με τους κανόνες που διέπουν την λειτουργία των μετοχίων, απ' ότι δήλωσε) και δεν θα εκλεγεί ΔΣ, παραμένοντας αυτός ως πρόεδρος κι επιλέγοντας ως ταμία την ...ανηψιά του. Οι ανακολουθίες και η νοοτροπία του "δικό μας είναι το μαγαζί κάνουμε ότι θέλουμε" ξεσήκωσαν, όπως ήταν φυσικό, θύελλα έντονων αντιδράσεων, διαμαρτυριών και δημιούργησαν πολύ άσχημη εικόνα για τον τρόπο που ενεργούν οι των μετοχίων- πατριαρχικών μονών. Την Τρίτη 30-11-99, ο ιερέας αναγκάστηκε ν' αποχωρήσει από το μετόχι-ενορία. Να σημειωθεί ότι πριν κατέβει στην Φλόριδα ένα μήνα πριν, είχε κάνει εξαιρετική εργασία για 3 χρόνια, σε μετόχι-ενορία στο Σικάγο. Τώρα λένε στον κόσμο ότι ο ιερέας είχε καθαιρεθεί το 1976, αλλά το Πατριαρχείο έκανε ενεργή την καθαίρεση πριν ...μία εβδομάδα. Η αλήθεια είναι ότι το κείμενο τους το έδωσε τοπικός ραδιοφ. σταθμός, που ακολουθεί την πoλιτική του "διαίρει και βασίλευε" στην περιοχή. Η πλάκα είναι ότι μητροπολίτης κι επίσκοπος ήταν κι αυτοί καθαιρεμένοι, μέχρι που μετάφεραν τα κεφάλαια- περιουσιακά στοιχεία των "ενοριών" τους στο οικουμ. Πατριαρχείο κι έτσι έγιναν "καθώς πρέπει" κι αποδεκτοί, αφού ξαναχειροτονήθηκαν από τον μητροπολίτη Ιωακείμ στα 1998, ενέργεια που αντιβαίνει την εκκλησιαστική τάξη. Στην Φλόριδα όμως, τρώνε "σιχτίρισμα" άγριο.
Αυτό που έκανε εντύπωση ήταν ότι μητροπολίτης κι επίσκοπος, μόλις στριμώχτηκαν από το "ποίμνιο" συνέχεια επικαλούνταν το οικουμ. Πατριαρχείο, λες και τις ενεργειές τους, ανακολουθίες κλπ τις ευλόγησε το Φανάρι, με αποτέλεσμα να το εκθέσουν.
Εξυπακούεται ότι σύντομα θα "εκτεθεί για προσκύνημα" η "θαυματουργή εικόνα" της Οσίας Ειρήνης Χρυσοβαλάντου (υπάρχει προϊστορία) , που θα μεταφερθεί από τη Νέα Υόρκη στη Φλόριδα, για "άγρα δολαρίων" των πιστών, δηλαδή του ποίμνιου. Πολυδοκιμασμένη κι επικερδής η συνταγή. Τελευταία είχε εκτεθεί στο Σικάγο και 27,000 δολ. έκαναν "φτερά" πετώντας προς τσέπες -λέγεται- μητροπολιτικές. Χώρια το μεγάλο σκάνδαλο με την περίφημη "κλοπή" της "θαυματουργού" την περασμένη δεκαετία στην Αστόρια.
Πόσο δίκιο είχε ο πρώην Αμερικής Ιάκωβος όταν στα 1958 έγραφε στον πνευματικό του πατέρα μητροπολίτη Ίμβρου και Τενέδου Φώτιο, ότι "...δεν υπάρχει πιο διεφθαρμένη τάξη από αυτήν του κλήρου".

"GOALτζήδες ενωμένοι, ποτέ νικημένοι"
Η Κληρικολαϊκή της επισκοπής Σικάγου, αποφάσισε  ν' αναλάβουν την διοργάνωση της παρέλασης στην "πόλη των ανέμων" και των "μεγαλοπροέδρων" οι ενορίες. Τα τρία τελευταία χρόνια την παρέλαση διοργάνωνε η Ένωση Ελληνοαμερικανικών Οργανώσεων Ιλλινόις, με πρόεδρο τον Θεόδωρο Σπυρόπουλο. Πριν, την έκανε το UHAC του παγκόσμιου Άντριου. Στην ίδια Κληρικολαϊκή, το στέλεχος της GOAL Γεώργιος Καρκαζής έθεσε θέμα αυτοκεφαλίας (μη εξάρτηση από το Οικουμενικό Πατριαρχείο) της Αρχιεπισκοπής Αμερικής κι ένωση των ορθόδοξων Εκκλησιών στις ΗΠΑ, αλλά η πλειοψηφία καταψήφισε.

[ Ομογενειακά | www.omogeneiaka.net/Β1-21b.htm  -  21 Ιανουαρίου 2000 ]